webbstrategi affärer

Webbstrategier är unika i varje projekt

Alla företag har en olik struktur och annorlunda strategi, målgrupp, affärside och tänk. ”Webbstrategier är unika i varje projekt”. För att ditt företag ska uppnå maximala resultat utan att virra omkring och testa nätverk, teknik, sociala medier kan en webbstrateg med god erfarenhet och kunskap anpassa och strategiskt handlingsmodell för hur man går tillväga för att möta företagets behov.

Företag som satsar på sociala medier ska inte ha en uppfattning om att det är gratis bara för att verktygen är gratis. Dina medarbetare måste spendera mycket tid innan en artikel kommer till och förmdelar den informationen man vill, grafisk produktion och företagsprofilering är viktiga komponenter för företagets synlighet på internet och man måste räkna med alla poäng så långt det går för att lyckas med varje artikel. Att kittla en blivande kund med att läsa hela artiklar innebär att du satt kroken i fisken och ett växande intresse ska forsätta attrahera och kittlas.

Det finns ingen vits med att överösa dina läsare med tomma löften eller artiklar som ör snarlika de tidigare, om du inte informerar om det. Jag skriver likartade artiklar inom ett tajt intresseområde och har inte så stor bredd i det jag skriver. Jag hoppas ändå att jag fiskar upp en eller två nya läsare per dag i mina twitter feed.

Jag lär mig varje dag av frågeställingar, funderingar och andras erfarenheter… Att utgå från grundläggande värderingar och strategier kan vara a och o för att nå målsättningen.

1. Användare

Det handlar om att skaffa sig kunskap om vad användarna gillar att göra på webben och deras beteende. Det innebär att bygga en webbplats som möter användarnas behov. En väl fungerande webbplats helt enkelt.

2. Verksamheten

Webbplatsen måste stödja verksamhetens mål och bidra till affärsnytta. Det gäller att webbprojektet är väl förankrat och att utvecklingen prioriteras utifrån vad som ger mest nytta för både verksamheten och användarna.

3. Kommunikation/design

Hur ska varumärket gestaltas och kommuniceras på webben, vilka är de viktiga kommunikativa aspekterna som webben ska stödja, både på sajten och utanför. Vilka värden och värderingar vill vi förmedla.

4. Webbteknologi

Man måste ha en god förståelse för webbteknologin och tjänstekoncept. Hur kan man på bästa sätt använda teknologin för att att skapa tjänster med högt värde. Det viktiga är att teknologin ska stödja verksamhetens mål och processer och användarnas behov, inte tvärt om.

Själva poängen med resonemanget är att alla fyra perspektiven måste vara tillgodosedda. En webbstrategi/webbplats som exempelvis drivs utifrån tekniksidan (läs traditionellt IT-avdelningen) riskerar att fokusera för mycket på tekniken och inte de övriga perspektiven. Det kan resultera i sajt som har rätt arkitektur och basplattform, men som användarna inte gillar och som inte uppfyller verksamhetens mål.

Balansen mellan de fyra perspektiven är alltså vad framgångsrik webb handlar om. Hur ser det ut på din webbplats, är ni i balans?

Be Sociable, Share!