Facebook ”Gilla”, en ulv i fårakläder?

facebook gilla

facebook gillaFacebook är ju vida känt att leverera ”Gilla”-tryck och en del andra marknadsföringstjänster som du kan integrera i din webbsida. Det jag ofta ser är att man anlitar sökmotorföretag som får i uppdrag att öka din ”Gilla”-trend för att inge falsk potential. ”En ulv i fårakläder” tycker jag då detta är en kortsiktig strategi som aldrig kommer betala din investering varken i tid eller effekt.

Investera i dina potentiella kunder

Som företag tjänar du istället på att skaffa dig seriösa ambassadörer som verkligen gillar ditt företag och service. Det är dessa användare du vill attrahera och även försöka få som dina kunder.

Attrahera dina ambassadörer

Arbeta med Facebook Pages, Twitter och satsa på kvalitet och försök intressera potentiella kunder som ger dig möjlighet att etablera dig på lång sikt. Du hamnar i överläge mot dina konkurrenter med en smart satsning som har högre värde än du kunde ana. Du bygger helt enkelt upp ett artilleri av följeslagare följer dig och blir dina ambassadörer.

Du är inte bättre för att du har fler besökare om du har fel besökare!

Beskriv webbsidan

meta beskrivning

Beskriver du sidans innehåll i META?

Ofta, alldeles för ofta analyserar jag webbsidor som saknar optimering med klart fokus. Det vi använder i META-taggar från förr hänger fortfarande kvar och man kan fortfarande styra en viktig del av sidans synlighet med just Meta Description. Fångar du dina kunder direkt i sökskedet?

På sökfrasen ”google göteborg”, vilken träff är mest relevant?
meta beskrivning av din webbsida
Den andra sökträffen har ingen relevans i sökfrasen alls även om sidan har relevant information. Just det framgår inte av Meta Description och här er man hur viktigt det kan vara att redan i sökskedet fånga in kundens intresse.

Gör varje sida unik

I varje webbsida måste man optimera varje komponent som är av vikt för att få den unika effekt man vill. Jag talar om varje bild, titel, textlänk etcetera. Den osynliga koden som kallas META kan göra stor skillnad för om ett sök fakiskt når ända fram till din webbsida. Gör den inte det så har du misslyckats med din sidbeskrivning. Detta är idag en viktig men ibland bortglömd del av sökmotoroptimeringen då man faktiskt kan kommunicera direkt med kunden med rätt budskap och gro ett intresse direkt via rätt och effektiv sidbeskrivning.

Hur ser du ut på internet?

webbstrategier

Interaktiva medier för din egen nytta

I den interaktiva värld vi lever i idag och där vi skapat en tillgänglighet och användarvänlighet finns det många fallgropar redan i skapandeprocessen och planeringen för företag som vill marknadsföra sig via Sociala Medier. För att strukturera sin internetsatsning arbetar men med webbstrategiska processer. För att förstå vad det innebär kan du hänga med på en resa där jag skriver om vad jag arbetar med och hur processen ser ut i allmänhet och på djupet.

Integrera teknikerna

I det stora hela handlar det om Webbdesign och Internetpublicering med focus på bland annat…

  • Internetmarknadsföring
  • Sökmotoroptimering
  • Sökmotormarknadsföring
  • Informationsarkitektur
  • Sociala Medier

Integrering av dessa tekniker bygger på att skapa förståelse och nytta för att underlätta för företag att investera för att lyckas med sin strategiska internetmarknadsföring.

Häng på internetutvecklingen

De flesta stora företagen behöver mer kunskap och utbildning för att ligga rätt i utveckling och tid. Flera företag litar fortfarande på sin reklambyrå med gamla traditionella byråkampanjer, billboards och tidningsreklam medan potentialen idag ligger i outnyttjade Sociala medier och kunskap om det nya teknikerna.

Var kreativ – investera rätt

Det är en enkelt match att vara kreativ och ha ideer men att skapa och göra det på rätt sätt kanske inte alltid blir som man har önskat sig. En integrering av flera verksamheter och ideer kan ofta leda till ett bättre slutresultat och en mer ekonomisk investering. En Webbstrateg kan analysera, specificera och föreslå vilken lösning som är bäst för just ditt företag och vara en bra satsning i ett företags investering, internetmarknadsföring och synlighet på Internet.

Syns du inte – finns du inte!