företagprofilering

Företagsprofilering, trygghet och kvalitet!

Arbetet med en webbsida och designen baseras normalt sett på en organiserad företagsprofil och egentligen konverterar man den traditionella profilen till en digital profil. Det handlar bara om att öka effektiviteten och attraktionen för att synas bättre för nya som gamla kunder samtidigt som man ger intryck av kvalitet.

Att det finns massor med småföretagare som inte har koll på detta baseras på att man kanske snickrar hemma med det mesta och ser inte att man måste skapa sin seriösa digitala profil för att verka seriös.

Din egen marknadsföring handlar om att tala om vem du är. Oftast handlar det om avancerade reklambyråer och det kostar mer än du investerat i ditt företag vid starten. Att arbeta med sin egen marknadsföring är viktigt och kan ge riktigt bra resultat om man har en strategi för att nå sina mål.

Logotypen

När du har en logotyp är det väldigt viktigt att man arbetar fram en strategi för hur den ska användas, vilka färger man använder och när och hur den ska användas. Man arbetar ofta med en Grafisk Designer men det kan öven vara en reklambyrå som har uppdraget.

Kvalitet

Är du billig, bra eller helt enkelt bäst? Din profil kan vara avgörande för om kunderna hittar ig och tror på ditt arbete. Utstrålar du kvalitet och trygghet och levererar med bra rykta. Då har du förmodligen nått dina mål och kundens strävan till valuta för pengarna. Att leverera rätt kvalitet till rätt pris är kanske ditt mål och intryck du vill ge, då ska ditt företag också kommunicera det.

Välkända Hamburgerkedjor

Nu kanske vi inte ska jämföra med en världsledande snabbmatskedja som finns överallt men vi ser det som ett exempel på stil, färg och igenkännande. Om man ser till produkten man levererar och marknadsstrategin så har man valt att det ska se billigt ut. De klara glada färger man använder tilltalar kanske barn mer än vuxna och det är kanske ett trick att se billig ut. I jämförelse med extraprislappar som har en stark färg, har visat sig vara av samma strategiska val.

Leksaksproducent eller hovleverantör?

Hade det handlat om kvalitet och inte bilig mat, hade inte färgerna varit lika starka och man hade valt att inte synas lika bra på dett skrikande sätt. Marknadsstrategiskt är det korrekt för billig snabbmat men inte om du har en snickerifabrik som är hovleverantör.

Det är ganska glasklart!

Be Sociable, Share!