Kategoriarkiv: Tillgänglighet

Strategi för organisation

När du organiserar din webbsida krävs det strategi för organisation. Du bör arbeta med menyerna och innehållet först för att hamna rätt från början. Felet man ofta gör är att fokusera på design.

Fokusera på innehåll

Kunder som fokuserar på design hamnar ofta i en situation senare då innehållet inte får plats i den design man tänkt sig. Designar man efter informationen har designern en chans att se till så designen anpassas efter hur mycket innehåll det finns.

Bildoptimering

Dina bilder skall också optimeras för webbsidan och det är viktigt att det går rätt till. Lika viktigt som du skriver artiklarna på rätt sätt med målet att synas på rätt sökord ska du namnge dina bilder på rätt sätt och optimera alla komponenterna mot samma sökord.

Artikeln först – titeln sist

Optimera dina artiklar i rätt ordning. Dina artiklar skrivs normalt sett utifrån den titel du anger men svänger gärna mot andra sökord och fokus blir fel. Skriv din artikel utan tanke på sökord men rikta in dig på ett tema. Fokusera på det du vill förmedla för din artikel och optimera titel i sista skedet. Sökorden skall vara synonyma och ha flera olika ord som inte blir tjatiga.

Inge förtroende – bygg ambassadörer

Innehållet i en webbsida ska spegla din kunskap och erfarenhet. Du bör vara kort och informativ samtidigt som du gärna får ge exempel på ditt arbete och referenser. Ditt goda rykte bör vara en röd tråd genom dina artiklar och man skall kunna inge förtroende i det man förmedlar.

Mobilwebb kompletterar företags app-satsningar

Det känns riktigt skönt att arbeta med framtidens teknik och vara med och bygga framtiden med senaste tekniken, det som oroar mig är att kunder och företag inte hänger med i utvecklingen. jag brukar säga att utbildning är vägen till fler kunder och jag tror inte jag har fel!

Äntligen ser det ut som att företagen börjar inser att det finns något mer än en ”App” att erbjuda sina tjänster. Speciellt när vi kalkylerar att både mobilanvändandet och e-handel via mobil kommer explodera och redan 2013 gå förbi det traditionella datoranvändandet i Sverige.

Trenden att vi kommer använda plattan eller smartphone istället för datorn sprider sig fort och snart inser även företagen att de måste möta kunden där kunden väljer att finnas. Att inte redan ha tänkt mobilanpassning i företagens digitala strategier är oroväckande men när de små aktörerna som med mindre investeringar byter fil och teknikinriktning brukar de stora företagen följa efter. Man kan tro att det är tvärt om men det är det inte i dessa mindre investeringar.

Jag har frågat er innan och gör det igen…

  • Har ni en mobilanpassad webbsida?
  • Har ni funderat på hur en responsiv webbdesign fungerar?
  • Har ni en aning om kostnaden att anpassa dig till dina kunders behov?

Relaterad artikel Computer Sweden: Appen räcker inte för mobilsurfare

Mobilanpassad webb – Responsive Webbdesign

Webbdagarna i Göteborg gav insikt och information om hur man ligger till i utvecklingen och det ser ljust ut. Jag har tidigare skrivit om mobilwebb, responsive design och det fanns flera talare som endast berörde dessa digitala tegelstenar för utvecklingen av moderna webbprojekt. Att anpassa information till användarens enhet är bland det viktigaste man kan göra som digital publicist.

Mobilanpassad webb – Responsive Webbdesign

Alla har rätt att ta del av information som publiceras och det är synd att det tar lång tid att införa dessa förändringar i en vanlig webbsida. Dessutom innebär det att fler kan ta del av informationen om man optimerar användarvänligheten och tillgängligheten för mobila enheter. Jag talar om Mobila Smartphones, Ipads eller handdatorer generellt.

Det finns smarta och enkla åtgärder som underlättar användarvänligheten och tillgängligheten. Det gäller egentligen att upplysa och introducera tekniken för webbutvecklare med inriktning att vara så tillgängliga som möjligt.

”Responsive Webbdesign” har växt fram ur perspektivet att öka tillgängligheten och anpassa information för olika plattformar. Vem som helst kan förstå att det får plats mer information på en vanlig datorskärm i jämförelse med en mobil smartphone eller en platta.

För att blicka framåt fortsätter jag i allfall arbeta för ökad tillgänglighet och anpassning av information till olika enheter. ”Responsive Design” är här för att stanna och med fler webbutvecklare som vet vad det handlar om ju snabbare kommer vi utvecklas åt rätt håll.