Kategoriarkiv: Synlighet

Skapa synlighet på internet

Blandningen av medarbetare i ett större webbprojekt kan variera stort och kan alltid bli en spännande ensamble av kunskap, erfarenhet och mål. Utmaningen är ofta att man ska samarbeta och ha flera ledare inom olika områden men det är ingenting som är givet, att det inte kan fungera.

Min erfarenhet är att representanter från alla expertområden är ett måste för att nå höjd på alla expertiser. Prioriteringen är alltid annorlunda och varje avdelning i produktionen har olika värderingar. Jag har arbetat som designer och varit ansvarig för stora projekt utomlands, haft projektledare som inte har ett hum om interaktionsdesign eller webbproduktion men det flesta knutar har inte knutits hårt nog för att kunna lösas.

Gammal teknik överlever inte

Det finns både positiva och negativa påståenden inom digital produktion men jag skulle säga att om man arbetat inom digital verksamhet har man koll på vilken kvalitet och vem som ansvarar för vad innebär. På min tid som webbdesigner fick jag ofta leverera underlag till flash-designer för att kunna skapa genomskinliga bilder i png. Idag arbetar vi med vektorgrafik för att leverera bästa möjliga laddningstider och upplevelse för varje besökare. med varje besökare menar jag mobila besökare med internetuppkoppling som suger och kontorsfolk som surfar på lunchen för att ta död på lunchrasten.

Hastighet utvecklar bättre digitala lösningar

Vi är många som vill ha det vi efterfrågar på internet. Vi vill ha det nu och på en gång och inte vänta en millisekund, någonsin! Duger det inte med hastighet och kvalitet så dumpar vi och går till nästa. En hemsk utveckling som kanske påverkar utveckling och processen om att skapa snabbare mer effektiva verktyg och portaler som fungerar för användarens behov. Tekniken med png-formatet av bilder är en av de senaste och bästa som finns men det kommer mera och det kan gå ännu snabbare.

Anpassa verktygen

För att skapa bättre verktyg för användarna får vi börja fundera på vad användaren vill ha och anpassa tekniken till efterfrågan. Ingenting imorgon finns idag och vi måste utveckla nya tankar kring hur vi ser på användandet. Interaktionsdesign är väldigt på tapeten och utbildningarna blir fler och fler för att lära ut användarvänlighet och tillgänglighet. Något jag jobbat med i många år. Jag känner mig ändå lite före då jag kodade webbplatser för mobila enheter som Ericsson T68 med hjälp av WEP. Helt unikt idag och det slog aldrig igenom…

Ser du ut som du pratar?

digital företagsidentitetJag träffar många företagare som är experter på sin verksamhet och bygger sitt företag runt de erfarenheter, gedigna kunskap man skaffat sig från åratal i sin bransch. Företagsledare som utvecklas enormt inom sitt område men är på stenåldersnivå när det gäller sin marknadsföring, digital utveckling och teknik i allmänhet. Jo man kan sitt och är bäst på det… vilket innebär att ingen annan får reda på det och ingen annan bryr sig. Var det din strategi?

Stort behov i den digitala världen

Det finns ett stort behov att synas i den digitala världen och utveckla nätverk i sociala medier för alla typer av människor och det görs på olika anpassade sätt för var och en. Stora delar av att driva ett eget företag hänger på nätverkande och kommunikation med gamla och nya vänner och kunder.

Vad förväntar sig dina kunder av dig

Frågan är om du förväntar dig att dina kunder litar på dig, etablerar en kontakt på hur du agerar, ser ut, pratar och medverkar i nätverkan eller bara ser till din expertis och litar blint på det du säger? Frågeställningen kan också konverteras om till din hur din webbsida fungerar eller upplevs, ser din digitala spegel ut som du agerar, förmedlar webbsidan vad du kan och inger den det förtroende du själv utstrålar…

Vem är du och vad spelar din ”digitala synlighet” för roll mot dina kunder rent professionellt?

Ser du ut som du pratar?

Att satsa helhjärtat på sin egen verksamhet, luta sig tillbaka på lång erfarenhet och kunskap men sedan falla på målsnöret för att man inte förstår tekniken, vågar medge att man inte kan eller vill investera pengar i något man inte kan, falla på gratis verktyg som man egentligen inte kan förvänta sig något av eftersom man inte satsat helhjärtat hela vägen…

”Likväl som era kunder anlitar er för experthjälp – anlita en expert för era webbprodukter, spar tid, utvecklas på ett nytt område, erfar nya utmaningar och skapa din digitala identitet på rätt sätt från början”

Det finns flertalet strategier för hur det görs bäst och sanningen är att det finns lika många strategier som företag och idéer.

Lycka till i din digitala satsning, vi finns här om du behöver hjälp med din digitala upplevelse gentemot dina kunder.

Just det kan vara avgörande för din framtid 😉