Strategi ger långsiktiga resultat

webbstrategier

Så enkelt det kan bli när verkligheten blir som man stakar ut den. Inte minst när det gäller marknadsföring och planer om hur företagets webbplats ska fungera och synas. Innehållet har man börjat prat om på senare år när man nämner content marketing eller på svenska, innehållsmarknadsföring. Det är ingenting annat än att man skapar det innehåll man vill att besökarna är ute efter.

Dela dina anställdas kunskap

Att marknadsföra sitt företag handlar mycket om att dela kunskap. Om du erbjuder dina medarbetares kunskap i exempelvis en blogg kan du öppna upp kanaler för dina kunder att hitta information och hitta dig. Det är inte många företag som jobbar efter sådan strategi med sina medarbetare. Tyvärr är det en mindre beprövad strategi men med stor möjlighet som ligger till grund för många succéer.

Det finns flera olika anledningar till att det är svårt att involvera personal på den nivån. En expertkunskap kanske innebär att det är lika med att man vill dela med sig av den i skrivande form. Det är enklare att tala med kunder i telefon än att skriva och svara på frågor kring sina påståenden. Förmodligen.

Undersökningar och tävlingar

Ett företag som driver en webbplats har alla möjligheter i världen att locka med evenemang kring sin verksamhet. Att hitta på tävlingar och dela ut priser är kanske det mest effektiva. Planering kring evenemang är viktiga om det ska gå vägen. Det är såklart någonting man kan marknadsföra emot sin kundgrupp för att öka försäljning. Söker du nya kunder är kampanjer med återkommande och tvistade förslag på vinster eller tävlingar något som går att sökmotoroptimering.

Strategi för långsiktiga resultat

Skapar du en strategi kring att locka många kunder behöver du även ha koll på konkurrens och företag i din närhet som har liknande inriktning. Arbetar du med konkurrensanalys har du koll på läget och kan spendera lite tid och pengar på analyser kring att få veta status på läget. Det kan vara enormt nyttigt och enkelt att ta fram bra material för din strategi.

Strategi för organisation

När du organiserar din webbsida krävs det strategi för organisation. Du bör arbeta med menyerna och innehållet först för att hamna rätt från början. Felet man ofta gör är att fokusera på design.

Fokusera på innehåll

Kunder som fokuserar på design hamnar ofta i en situation senare då innehållet inte får plats i den design man tänkt sig. Designar man efter informationen har designern en chans att se till så designen anpassas efter hur mycket innehåll det finns.

Bildoptimering

Dina bilder skall också optimeras för webbsidan och det är viktigt att det går rätt till. Lika viktigt som du skriver artiklarna på rätt sätt med målet att synas på rätt sökord ska du namnge dina bilder på rätt sätt och optimera alla komponenterna mot samma sökord.

Artikeln först – titeln sist

Optimera dina artiklar i rätt ordning. Dina artiklar skrivs normalt sett utifrån den titel du anger men svänger gärna mot andra sökord och fokus blir fel. Skriv din artikel utan tanke på sökord men rikta in dig på ett tema. Fokusera på det du vill förmedla för din artikel och optimera titel i sista skedet. Sökorden skall vara synonyma och ha flera olika ord som inte blir tjatiga.

Inge förtroende – bygg ambassadörer

Innehållet i en webbsida ska spegla din kunskap och erfarenhet. Du bör vara kort och informativ samtidigt som du gärna får ge exempel på ditt arbete och referenser. Ditt goda rykte bör vara en röd tråd genom dina artiklar och man skall kunna inge förtroende i det man förmedlar.