Kategoriarkiv: Sökmotoroptimering

Vad menas med digital strategi

När kunden är med och förstår hur processen ser ut för ett webbprojekt tillsammans med samlad information om de verktyg och steg man ska använda klarnar ofta tanken om vad en digital strategi är. Vad det innebär för varje företag kan vara olika men i regel handlar det om en medvetenhet och konkurrens och möjligheterna internet ger om man gör rätt i ett tidigt skede.

webbstrategi utbildning

Upplysning ger mervärde

Många kunder behöver upplysning och förklaring om vad den digitala strategin egentligen gör för ett företag. Tankar kring hur detta fungerar kommer jag förklara i denna artikel. Jag har själv lärt mig genom eget projektarbete och jobbat med digitala strategier sedan mitten på 90-talet. För mig började intresset med webbdesign och marknadsföring som med åren krävde kunskap om marknadsföring och sociala medier.

En digital strategi kan vara ett samlingsnamn för att sammanfatta ett projektgenomförande av något man vill tydliggöra med internet. Det kan handla om företagets webbplats och betydelsen för vad den står för i företaget, hur man använder sociala medier och kopplar nyhetsflödet i sociala medier eller hur medarbetarna förstår och använder sociala medier för att dela sin kunskapmoch expertis kring företaget.

Mycket av detta handlar om bättre synlighet för rätt mottagare vilka man också kan arbeta med genom strategier kring sökmotoroptimering och tydlighet i sitt budskap.

Marknadsföring är gammalt

Jag pratar ofta om sökmotoroptimering som den enda lösningen för ett företags framgång på internet. Det ligger mycket i det men också företagets och medarbetarnas engagemang och kunskapmoch hur det går till. Vilka verktyg man använder är olika mellan exempelvis en advokatbyrå och en grönsakshandlare men principen med digitala strategier hjälper alla mina kunder att förstå vilka verktyg man använder och i vilken ordning. Framför allt, varför man använder olika verktyg och i vilken situation.

Bilder, artiklar och länkar är viktiga ingredienser för att skapa synlighet. Med integration med specifika sökord når man ytterligare med en digital strategi anpassad för sin verksamhet.

Se din digitala strategi so. En manual för företagets synlighet och instruktion för marknadsföring i en modern digital miljö.

SEO med HTML5

I november byggde vi om en gammal XHTML sida till HTML5 med syfte ett testa om det gjodre någon skillnad i sökmotorplaceringarna. Resultatet är intressant dä vi idag kan följa stegringen och målen nådda i webbsidan.

Sökordet vi villa optimera sidan för och det vi jämförde med var ”webbdesign”. Du kan nu se nsedan betydelsen av uppdatering av en webbsida och att gammal kod och standard inte hör hemma i en webbprodukt som man verkligen vill arbeta med. Det blir som att gräva en grop i blöt gyttja. Det blir aldrig nån grop men du får gräva för evigt i tron att du skall lyckas.

Kvantitet vs. Kvalitet

En webbsida bedöms oftast efter mängden besökare och den som har flest besökare är den mest framgångsrika. Jag anser det felaktigt men förstår ju säljarens syfte att attrahera massan. Till viss del är det ju sant men tänk efter nu, din webbsida har ett syfte och därför är det viktigt att i relation till syftet förbättra sälj med hjälp av din statistik.

Den viktigaste besökaren är kanske inte den som handlar idag utan den som kommer tillbaka och handlar igen och är nöjd!

Statistik på din webbsida

Statistik är en av de viktigaste hörnstenarna i en webproduktion för att just bedömma hur man blir bättre och attraherar rätt kunder och egentligen gallra bort de som inte utför ett köp.

Trenden att handla på internet flerdubblas varje år och nu när vi kan handla säkert via mobiltelefonen är det ännu viktigare att vi som webbsideägare kan avgöra beslut som skapar mer affärer och gör avslut.

Att ha mycket trafik på webbsidan är mest viktigt för att procentuellt sett sälja till fler kunder men det viktigaste målet är att attrahera flest antal köpare som söker just din produkt.

Slutresultatet = speglar de dina mål?

Slutresultatet handlar egentligen om att fel besökare hittar din sida genom dålig sökmotoroptimering samt att de som hittar dig vänder i dörren och påverkar din Bouncerate i statistiken.
De kunder du vill attrahera är dina nöjda kunder som söker det du erbjuder. Då har du vunnit och byggt ett förtroende.

Snabbare webbsida = Bättre SEO

bildoptimering for sökmotoroptimeringSnabba webbsidor med kort laddningstid prioriteras i sökmotorerna! För mig är det helt logiskt eftersom alla komponenter måste optimeras för att hjälpa till för hela webbsidans sökmotorposition. Det är en liten del av sökmotoroptimeringen som de flesta inte tänker på men ack så viktig.

Bilder eller grafiska element är generellt inget som alla vet hur man arbetar med utom att man laddar upp och delar dom i sociala medier. Skillnaden är att ex. Facebook genererar om bilden automatiskt och anpassar den för sin produkt.

Bildoptimering för Sökmotoroptimering

Optimering av en bild handlar om att klippa ner den i rätt storlek, anpassa kompressionen i olika format, minimera storleken i kilobyte (Kb) men samtidigt optimera kvalitet för de som skall bibehålla upplevelsen av bildens syfte. Ser det illa ut och slarvigt gjort skapar du också ett dåligt intryck så just bilder är en av de viktigare komponenterna i en artikel och en webbsida.

Maximum 100 Kb per bild

Generellt anser jag att en bild på en webbsida ska hålla en storlek på maximum 100Kb och i formatet jpg. Grafik logotyper, knappar och annat ska normalt vara i formatet Gif eller Png beroende på olika saker bland annat har detta med färgkompositionen och kvaliten att göra. Formatet JPEG är bara anpassat för Fotografier och skall INTE användas för logotyper eller grafik som INTE har fotografiska motiv.

Beskriv webbsidan

Beskriver du sidans innehåll i META?

Ofta, alldeles för ofta analyserar jag webbsidor som saknar optimering med klart fokus. Det vi använder i META-taggar från förr hänger fortfarande kvar och man kan fortfarande styra en viktig del av sidans synlighet med just Meta Description. Fångar du dina kunder direkt i sökskedet?

På sökfrasen ”google göteborg”, vilken träff är mest relevant?
meta beskrivning av din webbsida
Den andra sökträffen har ingen relevans i sökfrasen alls även om sidan har relevant information. Just det framgår inte av Meta Description och här er man hur viktigt det kan vara att redan i sökskedet fånga in kundens intresse.

Gör varje sida unik

I varje webbsida måste man optimera varje komponent som är av vikt för att få den unika effekt man vill. Jag talar om varje bild, titel, textlänk etcetera. Den osynliga koden som kallas META kan göra stor skillnad för om ett sök fakiskt når ända fram till din webbsida. Gör den inte det så har du misslyckats med din sidbeskrivning. Detta är idag en viktig men ibland bortglömd del av sökmotoroptimeringen då man faktiskt kan kommunicera direkt med kunden med rätt budskap och gro ett intresse direkt via rätt och effektiv sidbeskrivning.

Sociala medier

Facebook, twitter och många andra sociala verktyg ser till så du kan nå dina gamla och nya kunder via interaktiva medier. Det handlar om dessa kommunikationskanalerna som är ganska nya i jämförelse med den traditionella marknadsföringen innan internet fanns i var mans ficka eller mobiltelefon.

Med ett internet som vi flitigt använt sedan början på 2000-talet är många fortfarande inte medvetna eller intresserade av tekniken som kanske gör en generell skillnad för en småföretagare och dessutom är billig att använda.

sociala medierSmåföretagare skulle kunna sköta hela sin internetmarkandsföring via Sociala Medier och Internet med enkla knep. Det är faktiskt lite ledsamt at man inte verkar hänga med i teknikutvecklingen men det är förståeligt att man fokuserar på sin egen verksamhet som man givetvis är expert på.

Sociala medier är dagens marknadsföringsverktyg där alla egenföretagare borde finnas och spela mot sina konkurrenter. En liten tidsinvestering kan göra susen och det finns massor småsaker att göra som ger snabb effekt.

Hur ser du ut på internet?

Interaktiva medier för din egen nytta

I den interaktiva värld vi lever i idag och där vi skapat en tillgänglighet och användarvänlighet finns det många fallgropar redan i skapandeprocessen och planeringen för företag som vill marknadsföra sig via Sociala Medier. För att strukturera sin internetsatsning arbetar men med webbstrategiska processer. För att förstå vad det innebär kan du hänga med på en resa där jag skriver om vad jag arbetar med och hur processen ser ut i allmänhet och på djupet.

Integrera teknikerna

I det stora hela handlar det om Webbdesign och Internetpublicering med focus på bland annat…

  • Internetmarknadsföring
  • Sökmotoroptimering
  • Sökmotormarknadsföring
  • Informationsarkitektur
  • Sociala Medier

Integrering av dessa tekniker bygger på att skapa förståelse och nytta för att underlätta för företag att investera för att lyckas med sin strategiska internetmarknadsföring.

Häng på internetutvecklingen

De flesta stora företagen behöver mer kunskap och utbildning för att ligga rätt i utveckling och tid. Flera företag litar fortfarande på sin reklambyrå med gamla traditionella byråkampanjer, billboards och tidningsreklam medan potentialen idag ligger i outnyttjade Sociala medier och kunskap om det nya teknikerna.

Var kreativ – investera rätt

Det är en enkelt match att vara kreativ och ha ideer men att skapa och göra det på rätt sätt kanske inte alltid blir som man har önskat sig. En integrering av flera verksamheter och ideer kan ofta leda till ett bättre slutresultat och en mer ekonomisk investering. En Webbstrateg kan analysera, specificera och föreslå vilken lösning som är bäst för just ditt företag och vara en bra satsning i ett företags investering, internetmarknadsföring och synlighet på Internet.

Syns du inte – finns du inte!