Kategoriarkiv: Sociala Medier

Ser du ut som du pratar?

digital företagsidentitetJag träffar många företagare som är experter på sin verksamhet och bygger sitt företag runt de erfarenheter, gedigna kunskap man skaffat sig från åratal i sin bransch. Företagsledare som utvecklas enormt inom sitt område men är på stenåldersnivå när det gäller sin marknadsföring, digital utveckling och teknik i allmänhet. Jo man kan sitt och är bäst på det… vilket innebär att ingen annan får reda på det och ingen annan bryr sig. Var det din strategi?

Stort behov i den digitala världen

Det finns ett stort behov att synas i den digitala världen och utveckla nätverk i sociala medier för alla typer av människor och det görs på olika anpassade sätt för var och en. Stora delar av att driva ett eget företag hänger på nätverkande och kommunikation med gamla och nya vänner och kunder.

Vad förväntar sig dina kunder av dig

Frågan är om du förväntar dig att dina kunder litar på dig, etablerar en kontakt på hur du agerar, ser ut, pratar och medverkar i nätverkan eller bara ser till din expertis och litar blint på det du säger? Frågeställningen kan också konverteras om till din hur din webbsida fungerar eller upplevs, ser din digitala spegel ut som du agerar, förmedlar webbsidan vad du kan och inger den det förtroende du själv utstrålar…

Vem är du och vad spelar din ”digitala synlighet” för roll mot dina kunder rent professionellt?

Ser du ut som du pratar?

Att satsa helhjärtat på sin egen verksamhet, luta sig tillbaka på lång erfarenhet och kunskap men sedan falla på målsnöret för att man inte förstår tekniken, vågar medge att man inte kan eller vill investera pengar i något man inte kan, falla på gratis verktyg som man egentligen inte kan förvänta sig något av eftersom man inte satsat helhjärtat hela vägen…

”Likväl som era kunder anlitar er för experthjälp – anlita en expert för era webbprodukter, spar tid, utvecklas på ett nytt område, erfar nya utmaningar och skapa din digitala identitet på rätt sätt från början”

Det finns flertalet strategier för hur det görs bäst och sanningen är att det finns lika många strategier som företag och idéer.

Lycka till i din digitala satsning, vi finns här om du behöver hjälp med din digitala upplevelse gentemot dina kunder.

Just det kan vara avgörande för din framtid 😉

Webbstrategier är unika i varje projekt

Alla företag har en olik struktur och annorlunda strategi, målgrupp, affärside och tänk. ”Webbstrategier är unika i varje projekt”. För att ditt företag ska uppnå maximala resultat utan att virra omkring och testa nätverk, teknik, sociala medier kan en webbstrateg med god erfarenhet och kunskap anpassa och strategiskt handlingsmodell för hur man går tillväga för att möta företagets behov.

Företag som satsar på sociala medier ska inte ha en uppfattning om att det är gratis bara för att verktygen är gratis. Dina medarbetare måste spendera mycket tid innan en artikel kommer till och förmdelar den informationen man vill, grafisk produktion och företagsprofilering är viktiga komponenter för företagets synlighet på internet och man måste räkna med alla poäng så långt det går för att lyckas med varje artikel. Att kittla en blivande kund med att läsa hela artiklar innebär att du satt kroken i fisken och ett växande intresse ska forsätta attrahera och kittlas.

Det finns ingen vits med att överösa dina läsare med tomma löften eller artiklar som ör snarlika de tidigare, om du inte informerar om det. Jag skriver likartade artiklar inom ett tajt intresseområde och har inte så stor bredd i det jag skriver. Jag hoppas ändå att jag fiskar upp en eller två nya läsare per dag i mina twitter feed.

Jag lär mig varje dag av frågeställingar, funderingar och andras erfarenheter… Att utgå från grundläggande värderingar och strategier kan vara a och o för att nå målsättningen.

1. Användare

Det handlar om att skaffa sig kunskap om vad användarna gillar att göra på webben och deras beteende. Det innebär att bygga en webbplats som möter användarnas behov. En väl fungerande webbplats helt enkelt.

2. Verksamheten

Webbplatsen måste stödja verksamhetens mål och bidra till affärsnytta. Det gäller att webbprojektet är väl förankrat och att utvecklingen prioriteras utifrån vad som ger mest nytta för både verksamheten och användarna.

3. Kommunikation/design

Hur ska varumärket gestaltas och kommuniceras på webben, vilka är de viktiga kommunikativa aspekterna som webben ska stödja, både på sajten och utanför. Vilka värden och värderingar vill vi förmedla.

4. Webbteknologi

Man måste ha en god förståelse för webbteknologin och tjänstekoncept. Hur kan man på bästa sätt använda teknologin för att att skapa tjänster med högt värde. Det viktiga är att teknologin ska stödja verksamhetens mål och processer och användarnas behov, inte tvärt om.

Själva poängen med resonemanget är att alla fyra perspektiven måste vara tillgodosedda. En webbstrategi/webbplats som exempelvis drivs utifrån tekniksidan (läs traditionellt IT-avdelningen) riskerar att fokusera för mycket på tekniken och inte de övriga perspektiven. Det kan resultera i sajt som har rätt arkitektur och basplattform, men som användarna inte gillar och som inte uppfyller verksamhetens mål.

Balansen mellan de fyra perspektiven är alltså vad framgångsrik webb handlar om. Hur ser det ut på din webbplats, är ni i balans?

Sociala medier – gratis marknadsföring

Jag har skrivit om sociala medier och gratis marknadsföring och hur man kan utnyttja kopplingen med andra sociala kanaler för att erbjuda marknadsföringskanaler för sina tjänster. Facebook är exempelvis idag ett verktyg som agerar publiceringsverktyg och kopplar ihop dessa kanaler och sprider uppdateringar och nyheter från bloggar och twitter och massor med andra verktyg.

Det handlar mest om olika verktyg för ”Sociala Medier” men öven de som kallas ”Location Based Services”. Dessa verktyg tillåter dig att dela din geografiska position till dina vänner och följeslagare. Du kan därmed även använda kanalen för att dela erbjudanden och tjänster direkt till din målgrupp.

Sociala medier är bra verktyg som kan leverera ökad försäljning till användarna direkt. Ingenting är ju gratis utom verktygen men ditt företag måste investera i kontinuitet, kvalitet och bra arbeta runt tjänsterna för att understödja företagets synlighet i konkurrensen.

Jag tänker presentera och beskriva vilka verktyg som används flitigast och vilken nytta dom har för någon som driver ett företag och faktiskt kan användas som marknadsföringsverktyg.

De mest populära verktyg som används idag är bland andra Foursquare, Foodspotting, Pinterest, Instagram och vi kommer beröra de senaste och mest populära i denna artikelserie.

Att skriva med Yoast som SEO verktyg

Att skriva artiklar eller ”blogga” kan vara inspirerande och riktigt roligt. Till saken hör att man bygger sitt skrivande på kunskap, erfarenhet och viljan att dela med sig. Det viktigaste är att ha en specifik inriktning i det man skriver för att samla poäng för både läsarna och sökmotorerna. En återkommande läsare är målet och det jag tänker beröra i denna artikeln är hur din läsare hittar dig från början.

WordPress ett av de bättre bloggverktygen på marknaden. Dessutom med möjligheten att utnyttja tilläggsverktyg är chansen stor att du med denna guiden kan bli riktigt bra på att optimera varje artikel du skriver. De tilläggsverktyg som kommer hjälpa dina läsare att hitta dig heter Yoast SEO.

Att blogga med Yoast som SEO verktyg är enkelt. Att skriva med inriktning att attrahera dina läsare ändrar ditt sätt att skriva och chansen ökar att din artikel planeras efter annan ordning efter denna introduktion.

Guide för bloggande och SEO med Yoast för WordPress

Att skiva är en konst och om du är duktig och har inriktning som intresserar andra har du kommit en bit på väg. Det finns några saker man bör tänka på och för att göra rätt från början krävs det att man skriver på ett sätt att man fångar besökarens intresse och samtidigt flirtar med Google för att nå synlighet i sökmotorerna. Hur detta går till går jag igenom i denna artikel.

Att skriva sökmotoroptimerade artiklar

Varje artikel har ett syfte och ska därför vara strikt ämnesorienterad. Med fokus på att skriva en bra artikel måste du tänka på att vara rak, enhetlig och att inte slösa någon annans värdefulla tid. Resultatet av en bra artikel kan mycket väl generera fler läsare och strävan är att kunna skapa affärer runt detta initiativ.

Yoast SEO med WordPress

Vi kommer använda ”Yoast” för optimeringen av artiklarna baserat på sökord och ämnesområde. Detta innebär att hela cybercombloggen blir inriktad på alla medbloggares ämnesområde men varje artikel är unik i sitt ämne och sökord.

Sökord i din bloggartikel

För att nå målet med en artikel bör planering och struktur följa en mall där optimeringen av sökord är viktiga för att din artikel ska vara intressant och rankad i sökmotorerna.

”Sökmotoroptimering handlar om att attrahera besökaren och samtidigt flirta med Google”.

Vi följer ett koncept som fungerar och du behöver bara vara lyhörd, intresserad och lite tålmodig för att lyckas och se resultat.

Din första artikel i WordPress

Skrivandet är ofta en process i flera steg innan man är helt klar. Du vill inte publicera artikeln direkt utan spara den så du kan bearbeta och förbättra tills att du är nöjd med allting. Du vill även förstärka med bilder och grafik och här berör vi en viktig del som ofta glöms bort.

Artikelns namn / rubriker

Namnet på varje artikel har syftet att fånga intresset men även leda dig till svaret på frågan. Du skriver en inledande titel som även innefattar de sökord du vill relatera till och har en beskrivande roll. När du namngett din artikel får den automatiskt ett relaterat filnamn.

Artikelns URL

Om du byter titeln på artikeln bör du även ändra det unika filnamn som automatiskt tilldelats från början. Detta gör du genom att editera ovanför artikelns titel. Det finns en ruta där du klistrar in din nya titel och sparar sedan dokumentet igen. Dokumentet i den rutan får ett namn i likhet med ”/titel-pa-din-artikel/”.

Stycke och brödtext

Var rak och kortfattad med fokus. Ingen tjänar på att svamla oväsentligt. ”Less is more”.

Underrubriker

Du skapar bättre läsbarhet med uppdelade stycken och underrubriker. Sökmotorerna värderar en semantisk struktur och rankar dig högre ju bättre du blir på detta.

Bilder i din artikel – ”en bild säger mer än tusen ord”
Det är viktigt att en bild har det motiv du vill förstärka och att den relaterar till artikeln. Att namnge en bild är en ofta bortglömd del i sökmotoroptimeringen. Hittar du en bild på nätet och vill använda den måste du se till så namnet är rätt för din artikel. Använd gärna titlar och alternativ text för bilderna.

Fel namn på bilden: 756443566550.JPG
Rätt namn på bilden: namnet-pa-din-artikel.jpg

Svenska tecken som å ä och ö ska ersättas med a och o för korrekt optimering.

Kategorier för din artikel

Det du skriver har ofta en eller flera inriktningar och bör väljas in i din kategori. Det viktiga med att välja kategori är att den relaterar till en viss ordning när läsaren senare söker efter artiklar i bloggen. Du kan ha flera kategorier så länge det har en relevans.

Tags för din artikel

Detta har likvärdigt syfte som val av kategori när man söker i bloggen samt sökord för din artikel. Dessa är även valbara i det man kallas ”tag cloud”. En besökare kan hitta relaterade artiklar på så sätt.

Yoast SEO

Efter att du har din artikel klar och är nöjd är det dags att optimera för dina sökord och inriktning med hjälp av SEO-verktyget Yoast. Optimeringen görs genom att man lägger till SEO-titel, meta beskrivning av artikeln samt säkerställer att optimeringen valideras.

För att validera artikeln finns nedan exempel hur verktyget optimerar artikeln.

1. Kopiera titeln från artikeln och klistra in i Yoast verktyget enligt nedan.

20120617-181055.jpg

2. Ange din SEO-titel här och kopiera helt enkelt din titel som tidigare enligt nedan.

20120617-181839.jpg

3. Beskriv nu din artikel men ha i tanke att du ska ha med din titel, rätt formaterad och korrekt.

20120617-182002.jpg
Ovan ser du att den röda -6 påvisar att texten är för lång och bör därmed skrivas om.

4. Slutligen har du en lista i den övre delen som ger dig grönt ljus för din optimering med Yoast.

20120617-182104.jpg

Har du inte lyckats med din optimering enligt mina instruktioner kommer du se indikeringar i rött behovs kommer behöva optimera korrekt för att artikeln ska vara godkänd och redo för att publicera.

Sociala medier – med dina ambassadörer

Det finns säkert företag som inte har nytta av dessa nymodigheter men som webbstrateg och webbdesigner sedan 1997 kan jag bara föreställa mig ett fåtal branscher som inte vill synas, behöver synas eller har nytta av att synas i den digitala världen. Jag har arbetat med sociala medier sedan 2006 och dagligen görs nya försök till succe. Alla kan testa och registrera gratis konton för att idag lära sig av nya sätt att arbeta på.

Erbjuder du något mot en ”check-in”

Jag ser ibland vädjande klädbutiker och restauranger som ställer ut ”Gilla”-skyltar i hopp om att någon förbigående ska ta upp mobiltelefonen, ”checka in” på din restaurang och värdera din service, mat, ta en bild och sedan sprida informationen i dina nätverk. Ett ”Gilla” erbjudande hade varit lockande i det sambandet med det verkar man inte förstått själva syftet.

En marknadsföringssatsning med sociala medier innebär oftast att man erbjuder sina kunder någonting av värde för ett sedan strategiskt växa med sina gillande kunder och vänner. En ide är att du erbjuder kunden en tjänst eller erbjudande med en ”check-in” hos dig. Med Facebook som bas kan man arbeta fram sin webbstrategi och synlighet.

Din tid blir din investering

Etablerade företag med lång bakgrund verkar anpassa sig till sociala medier men vi har bara börjat använda dessa verktyg vilket tar tid. Det tar tid att förstå och etablera sin företagsprofil i sociala medier och för att inte missa tåget är det viktigt att man finns där kunderna finns och det oberoende av kanal. Sociala medier är det absolut bästa alternativet, verktygen är gratis och din tid blir din investering.

Nöjda kunder sprider ditt budskap

Många företag har stor nytta av traditionell social verksamhet då de dagligen har fördelen att möta kunderna i butiksdörren men att inte utnyttja sociala medier är en stor ekonomisk miss eftersom man inte ger sina nöjda kunder att förmedla och dela ditt budskap i sina nätverk. Det mest positiva med dessa sociala kanaler är att man inte själv behöver bygga ett förtroende till de man sprider budskapet till eftersom i vänners nätverket är förtroendet redan på topp.

Sociala medier – dela förtroendet inom företaget

Sociala medier handlar om att man bygger förtroende och styrka hos anställda och förmedlar frihet att delta i företagets sociala medier och dela intresse och kunskap som ambassadör i företagets sociala nätverk. Att få vara med och sprida företagets ideal, etik och mediala verksamhet kommer man väldigt långt med i ett internt nätverk och det gynnar företaget, anställda och kunderna.

Sociala Medier med Twitter, Facebook, Google+

Jag har haft ett twitterkonto sedan 2006 och har använt det flitigt med jämna mellanrum för olika anledningar men mest för att sprida nyheter och informera om min verksamhet då. Det finns massor med användningsområden och ett av dom är att länka bloggartiklarna från det vi kallar RSS och sedan plocka upp dom med andra verktyg, exempelvis Facebook eller appar i facebookmiljön. Själva twitterkontot använder jag inte lika flitigt som jag kanske borde men som kanal att sprida min nyheter är det ett perfekt verktyg. Att utnyttja verktyg på det sättet är i sig genialt men kanske inte idealiskt för alla.

Twitter, Google+ och Facebook

Många använder twitter istället för Facebook. Tanken är för mig helt konstig då det ena inte kan ersätta det andra men däremot kan teknikerna arbeta tillsammans och göra skillnad på marknadföringen. Sedan Google+ kom för några år sedan har man sett tendenser att mer professionella människor kanske ger sig av från Facebook och etablerar sina känningar och kontakter i Google+ istället. Det finns en känsla som gör skillnad men inte kan man dra över alla vänner som man haft i flera år för att byta digital lekplats. Man får antingen anpassa sig till båda, dra ned på aktiviteten och inrikta sig på det verktyg man anser vara bättre för sitt syfte.

Posta och sprid, dina nyheter i sociala medier

Att posta nyheter, information, status, känslor, arbetsstatus, tips, matlagningsideer och recept, semesteräventyr är roligt mest hela tiden men det är rent profesionellt helt tokigt då det inte finns den röda tråden som faktiskt kan leda dina kunder till relevanta artiklar, intressanta artiklar eller webbsidor du tipsar om.

Rent professionellt bör man ha en webbstrategi som tilltalar kunder och den sociala marknaden för att sprida sitt goda rykte. I större företag kan det vara riktigt krångligt att ens få nämna namnet och vissa delar är för känsliga för att publiceras så webbstrategier kan vara krångligt ibland.

Twitter som brevbärare

Jag använder twitter för att skicka vidare mina inlägg och sedan hämta upp och publicera nyheten på Facebook Sida jag har valt att lägga in den relaterade artikeln. Förhoppningsvis kommer de som gillar sidan att läsa vidare och generera traffik till min Artikel/Blog och stärka min rankingstatus. Facebook är bra eftersom man kan publicera relaterade länkar och artiklar som både Twitter eller RSS.

Facebook ”Gilla”, en ulv i fårakläder?

facebook gillaFacebook är ju vida känt att leverera ”Gilla”-tryck och en del andra marknadsföringstjänster som du kan integrera i din webbsida. Det jag ofta ser är att man anlitar sökmotorföretag som får i uppdrag att öka din ”Gilla”-trend för att inge falsk potential. ”En ulv i fårakläder” tycker jag då detta är en kortsiktig strategi som aldrig kommer betala din investering varken i tid eller effekt.

Investera i dina potentiella kunder

Som företag tjänar du istället på att skaffa dig seriösa ambassadörer som verkligen gillar ditt företag och service. Det är dessa användare du vill attrahera och även försöka få som dina kunder.

Attrahera dina ambassadörer

Arbeta med Facebook Pages, Twitter och satsa på kvalitet och försök intressera potentiella kunder som ger dig möjlighet att etablera dig på lång sikt. Du hamnar i överläge mot dina konkurrenter med en smart satsning som har högre värde än du kunde ana. Du bygger helt enkelt upp ett artilleri av följeslagare följer dig och blir dina ambassadörer.

Du är inte bättre för att du har fler besökare om du har fel besökare!

Profil i mobil ;)

Företag som satsar på digitala profiler måste även tänka på den mobila marknaden och hänga med i anpassningen för appar eller anpassade webbsidor för mobilfunktionalitet. Det är idag fortfarande en ny marknad för alla typer av företag att vara med på den mobila marknaden men inte alla följer kraven av användarna att synas.

Mobilanpassning eller mobil App

mobilTrenden att finnas med i appvärlden kanske ine passar alla företag men har en tyngd att man finns med i en digital miljö. Det viktigaste är kanske bara att man syns och att webbsidan är anpassad för den mobila publiken. För att inte trampa i klaveret kan det räcka långt med en mobilförberedd webbsida där man sedan följer trenderna och hänger med i vad konkurrenterna sysslar med.

Appar fick vi med iPhone-trenden och det har exploderat på marknaden sedan flera år. Det har definitivt blivit en ny teknikutveckling runt detta.

Syns du inte – Finns du inte!

Det är viktigt för kunderna att se att ditt företag syns för att helt enkelt profilera din existens. ”Syns du inte – Finns du inte”, kan lätt användas för att förklara vad jag menar. Med dagens söktjänster och strategiskt marknadsföringsarbete kan du komma en bit på vägen bara genom att planera din verksamhet i ex faceboo, twitter etc, etc,.

Idag är kostnaden inte speciellt stor för att synas i digitala medier och det är ganska enkelt att konvertera om en vanlig webbsida till mobil webbsida.

Beskriv webbsidan

Beskriver du sidans innehåll i META?

Ofta, alldeles för ofta analyserar jag webbsidor som saknar optimering med klart fokus. Det vi använder i META-taggar från förr hänger fortfarande kvar och man kan fortfarande styra en viktig del av sidans synlighet med just Meta Description. Fångar du dina kunder direkt i sökskedet?

På sökfrasen ”google göteborg”, vilken träff är mest relevant?
meta beskrivning av din webbsida
Den andra sökträffen har ingen relevans i sökfrasen alls även om sidan har relevant information. Just det framgår inte av Meta Description och här er man hur viktigt det kan vara att redan i sökskedet fånga in kundens intresse.

Gör varje sida unik

I varje webbsida måste man optimera varje komponent som är av vikt för att få den unika effekt man vill. Jag talar om varje bild, titel, textlänk etcetera. Den osynliga koden som kallas META kan göra stor skillnad för om ett sök fakiskt når ända fram till din webbsida. Gör den inte det så har du misslyckats med din sidbeskrivning. Detta är idag en viktig men ibland bortglömd del av sökmotoroptimeringen då man faktiskt kan kommunicera direkt med kunden med rätt budskap och gro ett intresse direkt via rätt och effektiv sidbeskrivning.

Sociala medier

Facebook, twitter och många andra sociala verktyg ser till så du kan nå dina gamla och nya kunder via interaktiva medier. Det handlar om dessa kommunikationskanalerna som är ganska nya i jämförelse med den traditionella marknadsföringen innan internet fanns i var mans ficka eller mobiltelefon.

Med ett internet som vi flitigt använt sedan början på 2000-talet är många fortfarande inte medvetna eller intresserade av tekniken som kanske gör en generell skillnad för en småföretagare och dessutom är billig att använda.

sociala medierSmåföretagare skulle kunna sköta hela sin internetmarkandsföring via Sociala Medier och Internet med enkla knep. Det är faktiskt lite ledsamt at man inte verkar hänga med i teknikutvecklingen men det är förståeligt att man fokuserar på sin egen verksamhet som man givetvis är expert på.

Sociala medier är dagens marknadsföringsverktyg där alla egenföretagare borde finnas och spela mot sina konkurrenter. En liten tidsinvestering kan göra susen och det finns massor småsaker att göra som ger snabb effekt.