Kategoriarkiv: SEO

Strategi för organisation

När du organiserar din webbsida krävs det strategi för organisation. Du bör arbeta med menyerna och innehållet först för att hamna rätt från början. Felet man ofta gör är att fokusera på design.

Fokusera på innehåll

Kunder som fokuserar på design hamnar ofta i en situation senare då innehållet inte får plats i den design man tänkt sig. Designar man efter informationen har designern en chans att se till så designen anpassas efter hur mycket innehåll det finns.

Bildoptimering

Dina bilder skall också optimeras för webbsidan och det är viktigt att det går rätt till. Lika viktigt som du skriver artiklarna på rätt sätt med målet att synas på rätt sökord ska du namnge dina bilder på rätt sätt och optimera alla komponenterna mot samma sökord.

Artikeln först – titeln sist

Optimera dina artiklar i rätt ordning. Dina artiklar skrivs normalt sett utifrån den titel du anger men svänger gärna mot andra sökord och fokus blir fel. Skriv din artikel utan tanke på sökord men rikta in dig på ett tema. Fokusera på det du vill förmedla för din artikel och optimera titel i sista skedet. Sökorden skall vara synonyma och ha flera olika ord som inte blir tjatiga.

Inge förtroende – bygg ambassadörer

Innehållet i en webbsida ska spegla din kunskap och erfarenhet. Du bör vara kort och informativ samtidigt som du gärna får ge exempel på ditt arbete och referenser. Ditt goda rykte bör vara en röd tråd genom dina artiklar och man skall kunna inge förtroende i det man förmedlar.

SEO, webbstandard och resultat

För ca 5 år sedan var SEO ett skällsord i mediabranschen och företagen fullkomligt poppade upp som svampar ur marken. Idag har läget förändrats och de mest seriösa finns fortfarande kvar på marknaden. problemet var egentligen att man startade företag för att tjäna pengar, inte för att utveckla affärsideer och leverera bra tjänster. Vikten av att vara seriös uppfylldes ofta inte och för många lycksökare var det ”snabbt in” och ”snabbt ut”.

Kunskapen om investeringen

Kunskapen om dessa tjänster var otroligt låg när det begav sig, idag kan företag fortfarande undra vad SEO betyder och vad det kostar och varför man ska använda eller köpa det. Jag arbetar inte egentligen med att implementera tjänsten i produkter jag inte själv utvecklat utan tror helt och fullständigt på en grundläggande kvalitetsprodukt där jag analyserat kundens behov, strukturerar informationen, utvecklar en informationsarkitektur och konverterar till en teknisk lösning där givetvis kundens företagsprofil spelar en stor roll också med fokus på användarvänlighet och tillgänglighet.

Webbstandarder och leveranskvalitet

Jag har arbetat med SEO sedan 2006 då jag utvecklades till att standardisera produktionen efter W3C, World Wide Web Consortium, för att just bli bättre på att leverera bra projekt med högsta kvalitet till nöjda kunder som återkommer, får en viss utbildning och förståelse för vad som investerar i osv. De tekniska detaljerna handlade om att börja använda xHTML och CSS som inte var självklart för mig men som gav mycket bättre resultat. Målen för varje projekt var aldrig förta plats i Google men dock placering av sidan med rätt sökord på första sidan i Google. Det som förenklade delar i processen var att tekniken och standardiseringen gav även topplaceringar i Bing och Yahoo så det blev lite bonustrafik eftersom.

Ingenting är omöjligt

Jag har alltid haft iden om att man inte delar upp ett projekt i delar utan ser helheten från start, optimerar för maximala resultat och utvecklar med förutsättning att projektet ska vidareutvecklas och byggas ut i oändlighet.

”Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid”

SEO med HTML5

I november byggde vi om en gammal XHTML sida till HTML5 med syfte ett testa om det gjodre någon skillnad i sökmotorplaceringarna. Resultatet är intressant dä vi idag kan följa stegringen och målen nådda i webbsidan.

Sökordet vi villa optimera sidan för och det vi jämförde med var ”webbdesign”. Du kan nu se nsedan betydelsen av uppdatering av en webbsida och att gammal kod och standard inte hör hemma i en webbprodukt som man verkligen vill arbeta med. Det blir som att gräva en grop i blöt gyttja. Det blir aldrig nån grop men du får gräva för evigt i tron att du skall lyckas.

Sökmotoroptimering vs. Grammatik

Att arbeta som journalist kräver sin man och det gäller verkligen att tänka efter innan man skriver för att inte stöta sig med någon läsare eller i dagens läge med sökmotorerna!

På webben är det lite annorlunda att skriva, men eftersom man egentligen har samma mål men dessutom skall tilltala sökmotorerna på rätt sätt och lyfta informationen man vill klargöra för indexering. Det tar dessutom bara ca 15 minuter innan Google har indexerat en artikel för att hittas via sökmotorerna.

Att skriva för Webben

Det är inte enkelt att skriva artiklar alls och om man inte har skrivandet som arbete är det ytterligare en svårighetsgrad att besegra. Informationsstrukturen i en artikel är väl så viktigt i en tidning, då man leder läsaren in i artikeln, som när man skriver för webben och tilltalar sökmotorerna på samma gång.

Grammatiken står tillbaka

Tillvägagångssättet kan vara väldigt lika då man har SEO i tankarna och ibland får grammatiken stå tillbaka för att sökmotoroptimeringen. Grammatiken får stå tillbaka speciellt om man konkurrerar på attraktiva sökord. Många journalister är ofta inte tränade att skriva för webben och det är en specialitet där kunskap om informatonsarkitektur ligger som grund. Det finns massor att läsa online så dagens journaister har det kanske lättare.

Snabbare webbsida = Bättre SEO

bildoptimering for sökmotoroptimeringSnabba webbsidor med kort laddningstid prioriteras i sökmotorerna! För mig är det helt logiskt eftersom alla komponenter måste optimeras för att hjälpa till för hela webbsidans sökmotorposition. Det är en liten del av sökmotoroptimeringen som de flesta inte tänker på men ack så viktig.

Bilder eller grafiska element är generellt inget som alla vet hur man arbetar med utom att man laddar upp och delar dom i sociala medier. Skillnaden är att ex. Facebook genererar om bilden automatiskt och anpassar den för sin produkt.

Bildoptimering för Sökmotoroptimering

Optimering av en bild handlar om att klippa ner den i rätt storlek, anpassa kompressionen i olika format, minimera storleken i kilobyte (Kb) men samtidigt optimera kvalitet för de som skall bibehålla upplevelsen av bildens syfte. Ser det illa ut och slarvigt gjort skapar du också ett dåligt intryck så just bilder är en av de viktigare komponenterna i en artikel och en webbsida.

Maximum 100 Kb per bild

Generellt anser jag att en bild på en webbsida ska hålla en storlek på maximum 100Kb och i formatet jpg. Grafik logotyper, knappar och annat ska normalt vara i formatet Gif eller Png beroende på olika saker bland annat har detta med färgkompositionen och kvaliten att göra. Formatet JPEG är bara anpassat för Fotografier och skall INTE användas för logotyper eller grafik som INTE har fotografiska motiv.