Retina display

Paketera rätt, optimera lätt

Det finns massor med snygga välgjorda imponerande webbsidor som i grunden inte är tillräckligt bra eller optimerade för varken sina egna besökare eller sökmotoroptimering. Det är också bevisat med statistik att det inte är designen man återbesöker utan innehållet… vilket jag helt sympatiserar med.

Grafisk design är bara en vision

Grafisk design, logotyper, företagsprofilering, igenkännande och i helhet den grafiska upplevelsen är ofta det man lägger märke till mest när man besöker en webbsida. Att se bra ut och att göra gott intryck ligger mycket djupare och längre bak i tiden och bottnar enligt mig i en vision som skapar känslan och en välarbetad informationsarkitektur där man skapar lätthet att navigera och hitta det man söker med ett fåtal klick. I allafall när det handlar om Internet.

Man säger att design inte har så stor betydelse för besökaren om innehållet är tillräckligt intressant och man kommer återkomma som kund på grund av vad som sägs och skrivs, inte på om sidan är snygg eller inte, vilket är logiskt på sitt sätt.

Paketera din känsla

Att paketera sin produkt har blivit mer viktigt och Apple kan väl nämnas som en föregångare i många fall. Man arbetar mot att skapa känslan, en företagsidentitet och igenkännande av kvalitet och kunnande. Till och med en produktlåda med en iPhone har ett exeptionellt vackert utseende och återger verkligen en känsla av högsta kvalitet.

Grafisk element skapar din identitet och vision

Det har blivit viktigare att grafiska element ska fungera, vara optimerade, ladda snabbt men fortfarande vara av absolut bästa kvalitet. Apple har gått ett steg längre för grafisk kvalitet med sina nya Retinaskärmar och det innebär lite förändring för hur du skapar optimerade grafik för dina webbsidor som du vill ska vara ännu mer imponerande.

Optimera kvalitet och kvantitet

Bilder, grafik logotyper och annan utsmyckning på en webbsida har stor betydelse. Speciellt om du inte anpassat bilder för olika typer av användare. Idag växer antalet internetanvändare med paddor och Smarphones explosionsartat och inom ett par år måste din webbsida vara optimerad för de olika skärmstorlekarna för att ens nå den kommande ”vanliga” internetanvändaren.

Retina / HDPI funktionalitet

Inga konstigheter men det gäller att hänga med så det blir rätt för användarna. Apple har nyligen levererat högupplösta Retina skärmar till bland annat sina Macbook Pro. Det ska innebära att man ser allting mycket skarpare och klarare men det gäller ju inte om man inte besäker webbsidor som har förberett sig för denna nya teknik.

En Retinaskärm kräver dubbel upplösning från den vanliga skärmen för att göra sig gällande. En vanlig sida som inte har anpassat grafiken till Retinaskärmarna återger inte heller någon skillnad i upplevelse utan kan istället anses som kornig och sämre kvalitet än vanligt.

Optimera för applefanatiker

Det är kanske en korkad uppdatering då i regel inte mer än en handfull designers som är lite Applefanatiker kommer inhandla dessa nya skärmar för egen del och om dom bryr sig om hur bra grafiken på andra webbsidor syns så har dom bitit sig själv i hakan. Jag tror inte ens en promille kan ha ett intresse för dessa skärmar så då kommer man till frågan…

Hur viktigt är det att optimera webbsidorna för de Applefanatiker som finns där ute och kommer såga din webbsida för att du inte håller deras nya standard?

Be Sociable, Share!