Kategoriarkiv: Mobilt

Mobila webbsidor och historik

I början på 2000-talet hade vi minsta möjliga mobila verktyg och det var modeller som Ericsson T28 som ledde tekniken och trenden för framtiden. Med en skärm som knappt räckte att skriva text/SMS utan att scrolla fram och tillbaka i den lilla skärmen kunde driva vem som helst till vansinne. Visst var den snygg men rent oduglig i jämförelse med dagens standarder. Då hade vi ju inte ens färskärmar eller digitala kameror integrerade.

Facebook utvecklade behovet

Ericsson T28Inte förrän ett par år senare kom Ericsson T68 och kunde man faktiskt använda internet, sas det. Jösses vad man fick räkna bytes och trafik innan man ens fattade att det kostade hundratals kronor att utnyttja den tröga uppkopplingen genom WAP. Det var precis innan Facebook kom 2004 och ingen hade en aning om att våra små mobila verktyg skulle anpassa sig till internet och visa sig ha en enorm kapacitet med dagens teknik. Att vi skulle sitta med skärmupplösningar större än en dator från 2004.

Skillnaden med de mobila enheterna är att jag faktiskt satt och byggde mobila versioner av kunders hotell på de grekiska öarna. Mobila webbsidor som hade en konstig standard och mycket mer än att lägga en logga och ett par sidor text var allt man kunde erbkuda kunden på grund av laddningstiden och kostnaden med WAP. När Facebook kom fick marknaden fart och man behövde plötslit större och större mobilskärmar för att kunna utnyttja tekniken.

Horisontellt och vertikalt

Idag arbetar vi på mobilskärmar som sväljer vilken webbsida som helst både horisontellt och vertikalt. Friheten med hur vi använder mobiltelefonerna har inte funnits länge och det är mer intressant att blicka tillbaka och se vad som hände och när och se hur vi faktiskt pendlar med teknik och användarstatistik. Mobila webbsidor och historik är intressant att följa för vår framtida utveckling.

Trenderna avlöser sig själva

Idag kan vi tillgodogöra oss det mesta när det gäller information via internet tack vara iPhones, Samsung, Sony, Blackberry och andra enheter som har rejält tilltagna med skärmar och 4G uppkoppling. Trenderna avlöser sig själva och det är säkerligen inte slut än. Kommer det kanske mini skärmar som endast låter dig prata in dina tweets och posta dom direkt i dina nätverk eller ska vi dras med Mobila Webbsidor i framtiden där kanaliserad information tillgängliggörs för våra nya tekniska underverk direkt i fickan.

Responsive Webbdesign

Flexibla webbsidor som anpassar sig efter mobiltelefon, iPad,iPod eller den browser du använder har inte riktigt slagit igenom ännu men det är hetare än nånsin och kan ersätta appar i mobiltelefonen.

Det har nyligen blivit trendigt att anpassa webbdesign till just en flexibel webblösning. Anledningen är inte bara att det är en mer flexibel lösning utan den anpassas till användarens verktyg bara med Cascading Style Sheet utveckling.

responsive webbdesign

Inget helt nytt men verkligen hett och intressant och det ses positivt på möjligheten att publicera anpassade informationsplattformar som man enklare kan anpassa för sitt specifika verktyg.

Jag anpassade webbsidor till mobilanvändare redan 2007 men med iPhone och Apples nya produkter förenklas anpassningen mycket.

Webbprojektet jag tagit fram för detta hittar du på http://socialicius.se men har inte fullt ut anpassats till alla mobilmodeller utan bara anpassats för appleprodukter.

Apps eller HTML5 konvertering?

Kommer apparna försvinna och ersättas av HTML5 och sökmotorvänliga lösningar? Det är en intressant utveckling då appar eller applikationer för mobila enheter faktiskt exploderat senaste åren.

Det positiva är att man kommer undan med extra utvecklingskostnader och det är mycket enklare att konvertera om en webbsida eller flerplattformsverktyg till HTML5. Man gynnar användarvänlighet och tillgänglighet då man mycket lättare och snabbare kan producera ”apparna”.

Läs artikeln här och dela på dina tankar och ideer kring detta.

 

Profil i mobil ;)

Företag som satsar på digitala profiler måste även tänka på den mobila marknaden och hänga med i anpassningen för appar eller anpassade webbsidor för mobilfunktionalitet. Det är idag fortfarande en ny marknad för alla typer av företag att vara med på den mobila marknaden men inte alla följer kraven av användarna att synas.

Mobilanpassning eller mobil App

mobilTrenden att finnas med i appvärlden kanske ine passar alla företag men har en tyngd att man finns med i en digital miljö. Det viktigaste är kanske bara att man syns och att webbsidan är anpassad för den mobila publiken. För att inte trampa i klaveret kan det räcka långt med en mobilförberedd webbsida där man sedan följer trenderna och hänger med i vad konkurrenterna sysslar med.

Appar fick vi med iPhone-trenden och det har exploderat på marknaden sedan flera år. Det har definitivt blivit en ny teknikutveckling runt detta.

Syns du inte – Finns du inte!

Det är viktigt för kunderna att se att ditt företag syns för att helt enkelt profilera din existens. ”Syns du inte – Finns du inte”, kan lätt användas för att förklara vad jag menar. Med dagens söktjänster och strategiskt marknadsföringsarbete kan du komma en bit på vägen bara genom att planera din verksamhet i ex faceboo, twitter etc, etc,.

Idag är kostnaden inte speciellt stor för att synas i digitala medier och det är ganska enkelt att konvertera om en vanlig webbsida till mobil webbsida.