Kategoriarkiv: Metataggar

Beskriv webbsidan

Beskriver du sidans innehåll i META?

Ofta, alldeles för ofta analyserar jag webbsidor som saknar optimering med klart fokus. Det vi använder i META-taggar från förr hänger fortfarande kvar och man kan fortfarande styra en viktig del av sidans synlighet med just Meta Description. Fångar du dina kunder direkt i sökskedet?

På sökfrasen ”google göteborg”, vilken träff är mest relevant?
meta beskrivning av din webbsida
Den andra sökträffen har ingen relevans i sökfrasen alls även om sidan har relevant information. Just det framgår inte av Meta Description och här er man hur viktigt det kan vara att redan i sökskedet fånga in kundens intresse.

Gör varje sida unik

I varje webbsida måste man optimera varje komponent som är av vikt för att få den unika effekt man vill. Jag talar om varje bild, titel, textlänk etcetera. Den osynliga koden som kallas META kan göra stor skillnad för om ett sök fakiskt når ända fram till din webbsida. Gör den inte det så har du misslyckats med din sidbeskrivning. Detta är idag en viktig men ibland bortglömd del av sökmotoroptimeringen då man faktiskt kan kommunicera direkt med kunden med rätt budskap och gro ett intresse direkt via rätt och effektiv sidbeskrivning.