Kategoriarkiv: Företagsidentitet

Vad menas med digital strategi

När kunden är med och förstår hur processen ser ut för ett webbprojekt tillsammans med samlad information om de verktyg och steg man ska använda klarnar ofta tanken om vad en digital strategi är. Vad det innebär för varje företag kan vara olika men i regel handlar det om en medvetenhet och konkurrens och möjligheterna internet ger om man gör rätt i ett tidigt skede.

webbstrategi utbildning

Upplysning ger mervärde

Många kunder behöver upplysning och förklaring om vad den digitala strategin egentligen gör för ett företag. Tankar kring hur detta fungerar kommer jag förklara i denna artikel. Jag har själv lärt mig genom eget projektarbete och jobbat med digitala strategier sedan mitten på 90-talet. För mig började intresset med webbdesign och marknadsföring som med åren krävde kunskap om marknadsföring och sociala medier.

En digital strategi kan vara ett samlingsnamn för att sammanfatta ett projektgenomförande av något man vill tydliggöra med internet. Det kan handla om företagets webbplats och betydelsen för vad den står för i företaget, hur man använder sociala medier och kopplar nyhetsflödet i sociala medier eller hur medarbetarna förstår och använder sociala medier för att dela sin kunskapmoch expertis kring företaget.

Mycket av detta handlar om bättre synlighet för rätt mottagare vilka man också kan arbeta med genom strategier kring sökmotoroptimering och tydlighet i sitt budskap.

Marknadsföring är gammalt

Jag pratar ofta om sökmotoroptimering som den enda lösningen för ett företags framgång på internet. Det ligger mycket i det men också företagets och medarbetarnas engagemang och kunskapmoch hur det går till. Vilka verktyg man använder är olika mellan exempelvis en advokatbyrå och en grönsakshandlare men principen med digitala strategier hjälper alla mina kunder att förstå vilka verktyg man använder och i vilken ordning. Framför allt, varför man använder olika verktyg och i vilken situation.

Bilder, artiklar och länkar är viktiga ingredienser för att skapa synlighet. Med integration med specifika sökord når man ytterligare med en digital strategi anpassad för sin verksamhet.

Se din digitala strategi so. En manual för företagets synlighet och instruktion för marknadsföring i en modern digital miljö.

Strategi för organisation

När du organiserar din webbsida krävs det strategi för organisation. Du bör arbeta med menyerna och innehållet först för att hamna rätt från början. Felet man ofta gör är att fokusera på design.

Fokusera på innehåll

Kunder som fokuserar på design hamnar ofta i en situation senare då innehållet inte får plats i den design man tänkt sig. Designar man efter informationen har designern en chans att se till så designen anpassas efter hur mycket innehåll det finns.

Bildoptimering

Dina bilder skall också optimeras för webbsidan och det är viktigt att det går rätt till. Lika viktigt som du skriver artiklarna på rätt sätt med målet att synas på rätt sökord ska du namnge dina bilder på rätt sätt och optimera alla komponenterna mot samma sökord.

Artikeln först – titeln sist

Optimera dina artiklar i rätt ordning. Dina artiklar skrivs normalt sett utifrån den titel du anger men svänger gärna mot andra sökord och fokus blir fel. Skriv din artikel utan tanke på sökord men rikta in dig på ett tema. Fokusera på det du vill förmedla för din artikel och optimera titel i sista skedet. Sökorden skall vara synonyma och ha flera olika ord som inte blir tjatiga.

Inge förtroende – bygg ambassadörer

Innehållet i en webbsida ska spegla din kunskap och erfarenhet. Du bör vara kort och informativ samtidigt som du gärna får ge exempel på ditt arbete och referenser. Ditt goda rykte bör vara en röd tråd genom dina artiklar och man skall kunna inge förtroende i det man förmedlar.

Ser du ut som du pratar?

digital företagsidentitetJag träffar många företagare som är experter på sin verksamhet och bygger sitt företag runt de erfarenheter, gedigna kunskap man skaffat sig från åratal i sin bransch. Företagsledare som utvecklas enormt inom sitt område men är på stenåldersnivå när det gäller sin marknadsföring, digital utveckling och teknik i allmänhet. Jo man kan sitt och är bäst på det… vilket innebär att ingen annan får reda på det och ingen annan bryr sig. Var det din strategi?

Stort behov i den digitala världen

Det finns ett stort behov att synas i den digitala världen och utveckla nätverk i sociala medier för alla typer av människor och det görs på olika anpassade sätt för var och en. Stora delar av att driva ett eget företag hänger på nätverkande och kommunikation med gamla och nya vänner och kunder.

Vad förväntar sig dina kunder av dig

Frågan är om du förväntar dig att dina kunder litar på dig, etablerar en kontakt på hur du agerar, ser ut, pratar och medverkar i nätverkan eller bara ser till din expertis och litar blint på det du säger? Frågeställningen kan också konverteras om till din hur din webbsida fungerar eller upplevs, ser din digitala spegel ut som du agerar, förmedlar webbsidan vad du kan och inger den det förtroende du själv utstrålar…

Vem är du och vad spelar din ”digitala synlighet” för roll mot dina kunder rent professionellt?

Ser du ut som du pratar?

Att satsa helhjärtat på sin egen verksamhet, luta sig tillbaka på lång erfarenhet och kunskap men sedan falla på målsnöret för att man inte förstår tekniken, vågar medge att man inte kan eller vill investera pengar i något man inte kan, falla på gratis verktyg som man egentligen inte kan förvänta sig något av eftersom man inte satsat helhjärtat hela vägen…

”Likväl som era kunder anlitar er för experthjälp – anlita en expert för era webbprodukter, spar tid, utvecklas på ett nytt område, erfar nya utmaningar och skapa din digitala identitet på rätt sätt från början”

Det finns flertalet strategier för hur det görs bäst och sanningen är att det finns lika många strategier som företag och idéer.

Lycka till i din digitala satsning, vi finns här om du behöver hjälp med din digitala upplevelse gentemot dina kunder.

Just det kan vara avgörande för din framtid 😉