Kategoriarkiv: Följsam webbdesign

Följsam webbdesign

Vi talar mycket om den webbdesign och designutveckling som anpassar webbsidor till mobila enheter men har tidigare benämnt det som responsive design. Nu har Datatermgruppen tagit fram ett ord som inte riktigt stå upp för vad det egentligen är, Alltså ”Följsam Webbdesign”.

I min mening vedertar vi det amerikanska ordet Responsive och lägger till Webbdesign bakom så det blir enkelt och direkt upplysande. Svenska språket har utvecklats mot trenden att använda engelska ord mer ofta, när vi nu inte hittar nåt bra ord på svenska kanske det är läge att använda det som finns, fungerar och är etablerat sedan flera år för just mobilanpassade webbsidor även på engelska.

Källa

Följsam design anpassar din webbplats till moderna besökare. Tekniken bakom är HTML och CSS som tillgängliggör och anpassar innehållet till de verktyg/enhet din besökare använder. Det rör sig ofta om smartphones eller surfplattor. Dessa finns i mängder men är vanligast hos Apple och Samsung för olika användare. Användarvänlighet och tillgänglighet går hand-i-hand för att tillgängliggöra information till de som söker den.

Föråldrad marknadsföring

marknadsföring förr hade för avsikt att attrahera alla möjliga besökare och man försökte attrahera med lockelser och varor man gav bort gratis. Allt för att sälja sina produkter till vem som helst. Idag ser marknaden helt annorlunda ut. Trenden att söka sig fram till det man vill veta mer om eller handla gör att traditionell marknadsföring får väldigt dåliga resultat och det blir även svårt att mäta.

Tv-reklam är ett sånt äldre koncept där den enda riktningen blir att den som ser på exempelvis ett matprogram kan tillgodogöra sig reklamen mellan avsnitten, där programkanalen kommer visa produkter eller relaterade varor till mat och matlagning. Svårtmät givet vis och man kan egentligen bara påvisa att man sålde mer eller mindre under den perioden visades. När man nu även kan se programmen på egen tid via play-kanalernas appar gör man även mätningar där för att förstå hur annonser och marknadsföring gör sig.