Kategoriarkiv: Facebook

Sociala Medier med Twitter, Facebook, Google+

Jag har haft ett twitterkonto sedan 2006 och har använt det flitigt med jämna mellanrum för olika anledningar men mest för att sprida nyheter och informera om min verksamhet då. Det finns massor med användningsområden och ett av dom är att länka bloggartiklarna från det vi kallar RSS och sedan plocka upp dom med andra verktyg, exempelvis Facebook eller appar i facebookmiljön. Själva twitterkontot använder jag inte lika flitigt som jag kanske borde men som kanal att sprida min nyheter är det ett perfekt verktyg. Att utnyttja verktyg på det sättet är i sig genialt men kanske inte idealiskt för alla.

Twitter, Google+ och Facebook

Många använder twitter istället för Facebook. Tanken är för mig helt konstig då det ena inte kan ersätta det andra men däremot kan teknikerna arbeta tillsammans och göra skillnad på marknadföringen. Sedan Google+ kom för några år sedan har man sett tendenser att mer professionella människor kanske ger sig av från Facebook och etablerar sina känningar och kontakter i Google+ istället. Det finns en känsla som gör skillnad men inte kan man dra över alla vänner som man haft i flera år för att byta digital lekplats. Man får antingen anpassa sig till båda, dra ned på aktiviteten och inrikta sig på det verktyg man anser vara bättre för sitt syfte.

Posta och sprid, dina nyheter i sociala medier

Att posta nyheter, information, status, känslor, arbetsstatus, tips, matlagningsideer och recept, semesteräventyr är roligt mest hela tiden men det är rent profesionellt helt tokigt då det inte finns den röda tråden som faktiskt kan leda dina kunder till relevanta artiklar, intressanta artiklar eller webbsidor du tipsar om.

Rent professionellt bör man ha en webbstrategi som tilltalar kunder och den sociala marknaden för att sprida sitt goda rykte. I större företag kan det vara riktigt krångligt att ens få nämna namnet och vissa delar är för känsliga för att publiceras så webbstrategier kan vara krångligt ibland.

Twitter som brevbärare

Jag använder twitter för att skicka vidare mina inlägg och sedan hämta upp och publicera nyheten på Facebook Sida jag har valt att lägga in den relaterade artikeln. Förhoppningsvis kommer de som gillar sidan att läsa vidare och generera traffik till min Artikel/Blog och stärka min rankingstatus. Facebook är bra eftersom man kan publicera relaterade länkar och artiklar som både Twitter eller RSS.

Facebook ”Gilla”, en ulv i fårakläder?

facebook gillaFacebook är ju vida känt att leverera ”Gilla”-tryck och en del andra marknadsföringstjänster som du kan integrera i din webbsida. Det jag ofta ser är att man anlitar sökmotorföretag som får i uppdrag att öka din ”Gilla”-trend för att inge falsk potential. ”En ulv i fårakläder” tycker jag då detta är en kortsiktig strategi som aldrig kommer betala din investering varken i tid eller effekt.

Investera i dina potentiella kunder

Som företag tjänar du istället på att skaffa dig seriösa ambassadörer som verkligen gillar ditt företag och service. Det är dessa användare du vill attrahera och även försöka få som dina kunder.

Attrahera dina ambassadörer

Arbeta med Facebook Pages, Twitter och satsa på kvalitet och försök intressera potentiella kunder som ger dig möjlighet att etablera dig på lång sikt. Du hamnar i överläge mot dina konkurrenter med en smart satsning som har högre värde än du kunde ana. Du bygger helt enkelt upp ett artilleri av följeslagare följer dig och blir dina ambassadörer.

Du är inte bättre för att du har fler besökare om du har fel besökare!