Digital strategi eller internetmarknadsföring

Inte alla, hör och häpna, kan marknadsföra sig på internet! Detta är inga nyheter egentligen men det kom till mig ganska omgående där jag arbetar i ett projekt för ett företag som inte egentligen har en marknads på internet, inte söks på internet och har en kundkrets som förmodligen är baserad på intern kommunikation. Man kan även säga att verksamheten inte är relaterad till gemene man och att marknaden inte är du och jag i vardagen.

webbstrategi affärer

Bakomliggande kunskaper jag var väldigt attraherad av i början på 2000-talet kommer åter till mitt minne, där jag satt och betalade dyra pengar till Google Adwords för att jobba med företag som ville synas på internet. Det var innan sökmotoroptimering hade satt sin prägel på internetmarknadsföring som komplement eller fullständigt hot för att stanna kvar.

Digital strategi

Bakom hela konceptet jag arbetat emot ligger sökmotoroptimering först till hand och i andra hand analyser kring hur man kan annonsera och se på statistik kring sökord vi vill använda och fokusera på. Marknaden verkar helt dränerad på tjänster som företaget erbjuder. Ändå är de marknadsledande i Sverige och finns representerade på varje institution de behövs. En strategi har arbetats fram där kunden ska arbeta med bloggartiklar, optimering på olika språk där varje språk har fått sin egen domän för framtida bruk. Tanken med att separera olika språk på olika domäner är mest effektfull för att sökmotoroptimera maximalt. alltså. företaget.se på svenska och företagsnamnet.com internationellt.

Sjukvårdsrelaterad digital strategi

Projektet och företaget jag arbetar med är relaterat till sjukvård. De levererar verktyg eller lösningar för akutsjukvård. Vi har sedan en tid arbetat med kanaler för att optimera webbplatsen emot deras behov och analyser har tagits fram i omgångar för att se vad som skulle fungera och inte. Problematiken kring ett icke vanligt företag som finns på internet är at marknaden saknas och analyserna ger inga resultat på hur kunderna hittar verktyg eller liknande tjänster på internet.

Google Adwords blir din digitala strategi

I avsaknad av resultat från analyser och statistik blir utmaningen större än tänk och jag tar fram en ny metod att hantera undersökningen av marknaden med hjälp av Google Adwords. Med GA kommer flera bra verktyg där man kan se sökord, förstå söktäthet och hur användare, kunder och etablerade experter söker på dessa tjänster och verktyg. Vi etablerar kampanjer och sätter på pränt det som vi analyserat fram för att driva trafik till webbplatsen.

Be Sociable, Share!