Kategoriarkiv: Digitala strategier

Marknadsför med digitala strategier

Tanken med att synas på internet är att man har någonting bra att erbjuda och någonting man vill sälja. Vem som än har satsat pengarna i er verksamhet eller företag vill ju ha pengarna tillbaka. Minst 100% av det investerade kapitalet, kan jag tänka mig. För att skapa denna återbäring anlitar man ofta marknadsförings-proffs som ofta har en bakgrund inom statisk marknadsföring med Billboards som budbärare eller kanske TV-reklam. Det tenderar att vara gamla rävar som inte egentligen har koll på den digitala utvecklingen, men som behöver all hjälp de kan få för en bra viral kampanj.

digital strategi

Utbilda era kunder

Kunskap kring hur man skapar en digital strategi har på senare år etablerats även i den traditionella reklambranschen. De verktyg och kunskaper som behövs är inte långt borta från gemene man man det har tagit ett årtionde för reklambranschen att hitta ut till det nya och moderna marknadsföringskanalerna.

När kunderna väl förstår vad som sker med en viral reklamkampanj är det viktigt att etablera en grund i hur man ska nå de utsatta målen och sätta planen för marknadsföringens strategi. I många fall handlar det om digital strategi där jag i många fall varit delaktig i hur kostnaden ser ut, vilken effekt det ger och vilket utslag investeringen återskapar. Med digitala strategier kan du styra besökare och kampanjer dit du vill.

Investera i bra marknadsföring

För att veta vad som krävs för att lyckas måste du se på gårdagens resultat, analysera och kunna förutspå morgondagens prognos. Det är alltid ett spel där ingen vet vad som kommer hända men i regel har man anlitat specialister som har ett hum om vart vindarna blåser och hur vi kan lägga kampanjer för att tjäna pengar på investeringen imorgon. Digitala strategier är ofta nyckeln till din marknadsföring och sökmotoroptimering.

Jag tycker Google Adwords är ett bra verktyg om du inte vet var du ska sätta pengarna direkt. Du skapar en test på sökordskostnad, sätter igång en kampanj och testar vad du vill göra. Det tar minuter att skapa en kampanj i Google Adwords och det är roligt som sjutton.

Digital strategi eller internetmarknadsföring

Inte alla, hör och häpna, kan marknadsföra sig på internet! Detta är inga nyheter egentligen men det kom till mig ganska omgående där jag arbetar i ett projekt för ett företag som inte egentligen har en marknads på internet, inte söks på internet och har en kundkrets som förmodligen är baserad på intern kommunikation. Man kan även säga att verksamheten inte är relaterad till gemene man och att marknaden inte är du och jag i vardagen.

webbstrategi affärer

Bakomliggande kunskaper jag var väldigt attraherad av i början på 2000-talet kommer åter till mitt minne, där jag satt och betalade dyra pengar till Google Adwords för att jobba med företag som ville synas på internet. Det var innan sökmotoroptimering hade satt sin prägel på internetmarknadsföring som komplement eller fullständigt hot för att stanna kvar.

Digital strategi

Bakom hela konceptet jag arbetat emot ligger sökmotoroptimering först till hand och i andra hand analyser kring hur man kan annonsera och se på statistik kring sökord vi vill använda och fokusera på. Marknaden verkar helt dränerad på tjänster som företaget erbjuder. Ändå är de marknadsledande i Sverige och finns representerade på varje institution de behövs. En strategi har arbetats fram där kunden ska arbeta med bloggartiklar, optimering på olika språk där varje språk har fått sin egen domän för framtida bruk. Tanken med att separera olika språk på olika domäner är mest effektfull för att sökmotoroptimera maximalt. alltså. företaget.se på svenska och företagsnamnet.com internationellt.

Sjukvårdsrelaterad digital strategi

Projektet och företaget jag arbetar med är relaterat till sjukvård. De levererar verktyg eller lösningar för akutsjukvård. Vi har sedan en tid arbetat med kanaler för att optimera webbplatsen emot deras behov och analyser har tagits fram i omgångar för att se vad som skulle fungera och inte. Problematiken kring ett icke vanligt företag som finns på internet är at marknaden saknas och analyserna ger inga resultat på hur kunderna hittar verktyg eller liknande tjänster på internet.

Google Adwords blir din digitala strategi

I avsaknad av resultat från analyser och statistik blir utmaningen större än tänk och jag tar fram en ny metod att hantera undersökningen av marknaden med hjälp av Google Adwords. Med GA kommer flera bra verktyg där man kan se sökord, förstå söktäthet och hur användare, kunder och etablerade experter söker på dessa tjänster och verktyg. Vi etablerar kampanjer och sätter på pränt det som vi analyserat fram för att driva trafik till webbplatsen.

Digital strategi vinner konkurrensen

Ditt företag har alla möjligheter att vinna över dina konkurrenter och öka din försäljning på internet om du vet vilka möjligheter internet kan ge dig.

Tjäna mer pengar med digitala strategier

Med anpassade digitala koncept kan fokus på digitala kanaler och strategi optimera ditt företag att må bättre och tjäna mera pengar långsiktigt. Med dina medarbetare som assistenter får du mer kraft på marknaden där de kan skriva expertbloggar för dina kunder att hitta dina tjänster och produkter. Absolut bästa utfall är när kunderna förstått vem de ska vända sig till i ditt team för att få svar på rätt frågor. Möjligheten att konvertera en besökare ökar markant. Där kan ditt företag vinna med rätt digitala strategier på din marknad.

Att generera synlighet med en bra företagsprofil för dina möjliga kunder är ett steg i rätt riktning. Där finna även dina konkurrenter som också är på tårna för att erövra marknaden jämte dig.

Digital anpassning

Mycket handlar om hur dina kunder uppfattar din verksamhet och förstår vad du står för. Många företa etablerar aktiviteter med olika organisationer för att se bättre ut gentemot kunden och marknaden såklart är det ett viktigt steg för din profilering men det är också att arbeta med externa resurser du inte alltid kan påverka som du vill.

Digitala strategier

I mitt arbete med företag som behöver digitala strategier he ofta kunden själva ingen erfarenhet eller kunskap om analys, åtgärder eller verktyg för att arbeta med detta.

När kunderna redan söker efter dina tjänster på internet är det dags att analysera din verksamhet på marknaden för att sätta rätt åtgärder på pränt för din digitala framtid.

Visst är det konstigt att tänka att kunderna ligger steget före men verkligheten är ofta så då det är enklare att förändra en persons beteende än ett helt företag som behöver anpassa sig till en snabbt växande marknad.

Digitala strategier

Den huvudsakliga strukturen och beskrivande ordningen om hur ditt företag ska synas i sök, agera och attrahera på internet för att växa och sälja mer.

Digitala strategier är inte svårt om man sysslat med detta länge men det svåra är att engagera kunden i sin egen verksamhet med digitala kanaler, strategier och samtidigt lyfta nivån i företaget inom alla verksamheter och beslutsnivåer. Ett företag som vill leda sin bransch på internet bör åta sig ett antal strategiska beslut för att lyckas. Mycket handlar om at lära sig ny teknik, förstå digitala medier och sina besökare, konvertera dem till kunder och attrahera nya marknader inom sitt affärsområde.

Färre besökare – fler affärer

Det låter kanske konstigt att man kan göra fler affärer med färre besökare men det är ganska enkelt om du förstår vad jag vill förklara här. De webbplatser som startade tidigt inom sin bransch har en strävan att lyckas få den stora mängden besökare till sin webbplats för att slå konkurrensen. En ganska tokig insikt om att alla vill ha företagets produkter och tjänster föreligger för denna felaktiga uppfattning.

Med rätt besökare kommer ditt företag att göra fler affärer eftersom man når en marknad som söker det företaget erbjuder. Förutsatt att man arbetar med digitala strategi och kommer till en lösning som gör rätt skillnad. Sökmotoroptiering är en av de starkaste komponenterna i hur denna process blir en verklighet hos de flesta företag. Förutsatt att man förstår teknik, fördelar och den ekonomiska vinsten. Sökmotoroptimering som en del av marknadsföringsstrategin skapar en plattform av webbsidan där man är sitt eget annonseringsverktyg och där företaget kommunicerar med eget material som man äger själv.

Färre besökare som hittar företagets webbplats blir mer köpkraftiga när de hittat rätt webbplats och kan handla de varor och produkter de sökt. Detta är oftast effekten av en korrekt och riktigt gjort sökmotoroptimering med delar av den digitala strategin företaget drar nytta av. Det är dessutom en långsiktig investering som gör stor skillnad på ekononomiavdelningen där resultatet kommer påverka flera andra siffror.